Stal GPS
Geen hoogtechnologische snufjes maar een eenvoudige en duidelijke benaming van iedere locatie in de stal. Dat bedoelen we met de stal GPS.
Nu bedrijven steeds groter worden en veehouders ook regelmatig externe verplichtingen hebben, is het handig en tijd besparend om hier het een en ander voor te regelen.
Terugvinden van attentiedieren kan snel en efficiënt gebeuren. Toch gaat dit nog regelmatig fout. Naast een stukje tijdverlies en gedoe creëert het ook onnodig personenverkeer in de stal. Gezien de focus op hygiëne en rust voor de kalveren kan je dit beter vermijden.
In deze nieuwsbrief lijken we een aantal open deuren in te trappen. Toch kan het vaak beter waarbij simpele en goedkope aanpassingen zeker helpen.
Hoe?
Bedrijf
Het begint met het bedrijf terug te vinden en de juiste oprit kiezen. Soms help een pijltje aan de straat waar bezoekers in moeten rijden of een duidelijk huisnummer of bedrijfslogo vooraan de straat.
Parking
Dan volgt de plaats waar je graag wil dat de bezoekers hun auto laten staan. Dan staan we niet in de weg voor voerleveranties of voor prive verkeer van thuis. Ook vermijd je dat onbedoeld schone en vuile weg worden verwisseld en kan je zorgen dat iedere bezoeker in het zicht van de hygiënesluis terecht komt. Strategische verlichting op het erf kan ook al een stuk helpen.
Stal
Geef iedere stal een aparte nummer, ook al zeg je onderling nog iets als de ‘’oude stal’’ of ‘’nieuwe stal’’. Dat wordt na uitbreiding als snel de nieuwste en minder nieuwste stal. Voor registraties schrijft het ook sneller.
Silo’s
Startbrok, gewone brok, melkpoeder, startmelk, vet, wei,… Ook voerleveranciers en hun chauffeurs wisselen wel eens. Het zou niet de eerste keer zijn dat melkpoeder bovenop de brok geblazen wordt. Maak het hen ook gemakkelijk en vermijd dure vergissingen.
Hygiënesluis
Uiteraard is een goed werkende en slim gepositioneerde hygiënesluis van belang. Niet van neem hier je laarzen en daar je overal en dan ginds even de handen wassen.
Bij voorkeur is er een voorraadje (stoep)krijt aanwezig. Een whiteboard, krijtbord of clipboard voor briefjes aan de verwachte bezoeker is ook handig. Misschien leg je liever een boekje klaar dat mee de stal in kan? Zet ook de bezoekers registratie vlakbij, dan wordt die niet vergeten.
In de hygiënesluis kan je kiezen een duidelijk plattegrond van de stal te hangen inclusief stal en hok nummers. Hierop kan je zelfs je eigen looplijn zetten. Zeker bij meerdere leeftijden niet verkeerd als iedereen hetzelfde pad volgt. Ook kan je hier duidelijk je telefoonnummer bijplaatsen.
Afdeling
Een cijfer per afdeling, zelfs in een open stal, kan handig zijn. Heb je compartimenten, zet het nummer dan liefst op de stalmuur en niet op de deur. Je staat dan in stal 4 en kijkt op de deur naar nr 5, dat geeft foutjes. Nog geen tijd voor? In tussentijd kan je overwegen een cijfer per afdeling op de muur te schrijven met stoepkrijt.
Hok
Uiteindelijk is het hoknummer de duidelijkste manier om een locatie te bepalen. Er zijn simpele nummers beschikbaar om met een schroef op het hok te bevestigen. We raden aan door te nummeren zodat geen 2 dezelfde hoknummers bestaan.
Waarom?
Dagelijkse praktijk voor jezelf en je medewerkers
Eerst en vooral bespaar je tijd voor jezelf en je medewerkers. Enkele voorbeelden:
- Je wil dat ernstig zieke kalf straks nog even nakijken en een extra voeding water geven maar vader neemt vanavond de honneurs waar?
- Je schrijft 5 kalveren op die je samen wil zetten maar bij de 5e ben je niet meer zeker of de eerste nu in afdeling 1 of 2 stond? Links of rechts? Ergens in het midden?
- Morgen is je gevraagd een kalf wat de dierenarts heeft behandeld na te behandelen? Dat was die hele zieke in afd. 3 maar… morgen is hij hopelijk minder duidelijk ziek.
Dagelijkse praktijk voor bezoekers (en de dierenarts)
Voor vaste bezoekers is alles vaak al redelijk duidelijk. Echter zien we amper of nooit de loodgieter met bedrijfskledij. Die wil vast en zeker even schoon vertrekken als wij. Ook niet handig als een minder frequente bezoeker eerst de hele stal door moet om die ene kraan of ventilatiekast te zoeken.
Uiteraard zit er ook een stukje egoïsme in deze nieuwsbrief. We bellen met plezier op wanneer we bij jou zijn maar wat als je je gsm niet bij hebt? Of misschien hangt er een briefje ‘’open nok stal – 3e rij – groot rood kalf van vorige week’’: niet altijd makkelijk voor een vervangende dierenarts. We lopen nog even terug naar dat kalf waarvan we zn oor nummer noteerden maar waar stond die alweer? Er zijn vele deuren om open te trekken…
Communicatie naar veehouder
Wanneer iemand de koppel heeft gekeken en je attent wil maken op iets, dan kan dit op het hok geschreven worden. Dan moet wel krijt aanwezig zijn. En dan moet je dat ook nog net gezien hebben wanneer je er langs komt. Noteren op de balk is prima maar een papier geeft extra mogelijkheden indien nodig.
Inzicht met registratie
Als veehouder ben je verplicht behandelingen van zieke dieren te registreren. Op termijn zou het mooi zijn als we met die informatie nieuwe inzichten krijgen. Enkele veehouders houden een behandellijst per afdeling bij op clip boards. Hiermee kan je nu al inzicht krijgen in hoe bepaalde afdelingen of deelkoppels het doen ten opzichte van mekaar. Misschien is de koppel niet zo ziek als we denken maar wel het deelkoppel in afd 4, 5 en 6…
Hogere aantallen behandelingen kunnen een indicatie geven van een minder goed geventileerde hoek of een putdeksel wat minder goed afsluit. Ook voor ijzerbeleid en slacht resultaten kan het interessant zijn terug te kunnen zien welke dieren op welke plaats staan. Aansturing kan zo preciezer gebeuren of misschien weet je welke stal je best eerst gaat verbouwen.
Xtra: Interne communicatie en individuele zorg
We hebben nu het kalf gevonden. De mogelijkheid berichtjes aan mekaar achter te laten in de stal is natuurlijk ook handig. Vaak is er een houten balk aanwezig. Is deze er niet dan kan je krijtbordjes aan de hokken hangen. Een handige veehouder gebruikte bijvoorbeeld krijtverf om een deel van de grote houten balk in de rosé stal beschikbaar te maken.
Als laatste de tip om met je medewerkers een duidelijke code af te spreken. Enkele voorbeelden waar het soms een fout gaat of beter kan:
- Het verschil tussen een kalf dat ter attentie is opgeschreven of effectief behandeld is?
- Hoe vaak heeft het dier niet gedronken?
- Ziet de voerder met zekerheid dat een ernstig ziek kalf vanavond geen melk krijgt maar water?
- Weet je dat een dier vandaag indien nodig voor de 3e keer behandeld werd?
- Kunnen verschillende kleuren helpen als het om ziekte / voer of sorteer management gaat?
- Dit hok lijkt meer melk op te kunnen, hoeveel % staan deze?
- Schrijf je steeds de datum er bij?
- …
Kortom
Nu al vele redenen om de stal gps en interne communicatie op orde te hebben. Toekomstige en huidige management tools kunnen hiermee nog efficiënter ingezet worden. Maak het jezelf en bezoekers dan ook gemakkelijk en wie weet geven deze kleine investeringen nieuwe inzichten met grote opbrengsten.